14.11.2019

Da li je penjanje najbolji trening za penjanje

Stara je izreka da je "penjanje najbolji trening za penjanje", i mnogi penjaci se oslanjaju na ovu recenicu kao izgovor za ne upražnjavanje treninga van samog penjanja. Hajde da ispitamo ovaj recept i utvrdimo , jednom za svagda, da li je to tacno. Kada me pitaju "da li je penjanje najbolji trening za penjanje" , moj samouvereni odgovor je " zavisi". To je zato što najbolji tip treninga za odredenog penjaca zavisi od negove trenutne snage i slabosti, kao i od trenutne penjacke sposobnosti. Na primer, ako želimo da poboljšamo penjacku tehniku i mentalne sposobnosti, trening snage nece dovesti do poboljšanja u ovim oblastima. Iz toga sledi da, za razvijanje za sport specificne snage (npr. vežbanje za jacanje stiska, blokovi, i izdržljivost mišica gornjeg dela tela), jednostavno penjanje kao trening dace ogranicene rezultate i spor (ili nikakav) napredak iz godine u godinu. Zvuci poznato ?

Jedan od razloga što penjanje nije najbolji trening snage je taj što krajnji ciljevi "treninga" nasuprot "penjanja"su vrlo razliciti. Na primer, cilj u penjanju je da izbegnemo otkazivanje mišica po svaku cenu i stignemo do vrha bolder problema ili smera pre nego što nam podlaktice ne otkažu. Kada je trening za penjanje u pitanju cesto je najbolje vežbati najvecim mogucim intenzitetom i dovesti mišice do otkaza za nekoliko minuta, ako ne i sekundi. Znaci, u penjanju težite da izbegnete otkaz mišica, a u treningu težite ka otkazivanju mišica.

Još jedan primer podvlaci razliku izmedu penjanja, i treninga za penjanje, a to je nacin na koji hvatate stenu. U penjanju, stena diktira upotrebu raznih razlicitih hvatova i, vremenom, možda možete namerno da menjate nacin na koji hvatate stenu. Rezultat je: manje je verovatno da ce bilo koja vrsta hvata( krimp, open hand, pinc) biti maksimalno korišcena, i zato je usporen napredak u povecanju snage.Ovo bi trebalo da vam pomogne da razumete zašto cela sezona penjanja može zaista da popravi vašu anaerobnu izdržljivost (snažna izdržljivost), ali vrlo malo da poveca vašu maksimalnu snagu stiska. Znaci, menjanje hvatova je odlicna strategija za povecanje izdržljivosti, ali je bezveze za povecanje maksimalnog stiska.

I završna poruka, za neke penjace bi možda bilo najbolje da upražnjavaju fizicke aktivnosti koje nije za sport specificno. Na primer, osobi koja ima više kilograma bi bilo bolje da u danima u kojima ne penje radi aerobne treninge (i naravno da obrati pažnju na dijetu) , nego da radi specificne penjacke vežbe. Slicno tome, osobe vrlo van forme (koji nemogu da urade nekoliko zgibova, sklekova, trbušnjaka ...) bi trebale da rade vežbe za povecanje opšte fizicke spreme.

Završna rec je: ako ste ozbil jni po pitanju vaše penjacke sposobnosti ne smete se zadovoljiti samo penjanjem kao treningom, niti možete bez razmišljanja odbiti staru izreku ili trenirati u naletima kao što cini vecina penjaca.


by Eric J. Hoerst
preveo: Rade Vučković
www.freeclimbing.rs